Освітня програма ЗДО №6 "Сонечко" на 2023-2024 р.

ЗМІСТ

Розділ ІІ. Перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх напрямків, логічна послідовність їх вивчення

 

Зміст освітнього процесу в ЗДО у 2025-2026 навчальному році спрямований на формування та розвиток компетентностей вихованців відповідно до освітніх напрямів Базового компонента:

Освітній напрям (зміст
дошкільної освіти)

РЕЗУЛЬТАТИ
 (компетентності дитини)

Особистість дитини

Рухова компетентність – це здатність дитини до самостійного застосування життєво необхідних рухових умінь та навичок, фізичних якостей, рухового досвіду в різних життєвих ситуаціях.


Здоров’язбережувальна компетентність – це здатність дитини до застосування навичок здоров’язбережувальної поведінки відповідно до наявної життєвої ситуації; дотримання  основ здорового способу життя, збереження та зміцнення здоров’я у повсякденній життєдіяльності.


Особистісна компетентність – реалізується у творчій активності дитини у всіх специфічно дитячих видах діяльності (ігровій, пізнавальній, образотворчій).

Дитина в соціумі

Соціально-громадянська компетентність – це здатність до прояву особистісних якостей, соціальних почуттів, любові до Батьківщини; готовність  до посильної участі в соціальних подіях, що відбуваються у дитячих осередках, громаді, суспільстві та спрямовані на покращення спільного життя.

Дитина в природному довкіллі

Природничо-екологічна компетентність – це здатність до доцільної поведінки в різних життєвих ситуаціях, що грунтується на емоційно ціннісному ставленні до природи, знання її законів та формується у просторі пізнавальної, дослідницької трудової, ігрової, діяльності.

 

Навички, орієнтовані на сталий розвиток,  виявляються у сформованості в дітей початкових уявлень про сталі дії і поведінку, усвідомленні необхідності збереження ресурсів планети й особистої причетності до цього; розвиненості – ефективних звичок соціальної поведінки, економного споживання ресурсів та збереження природи.

Мовлення дитини

Мовленнєва компетентність – це здатність дитини продукувати свої звернення, думки, враження тощо в будь-яких формах мовленнєвого висловлювання за допомогою вербальних і невербальних засобів. Мовленнєва компетентність об’єднує фонетичний, лексичний, граматичний, діалогічний, монологічний складники та засвідчує їх взаємозалежність і взаємозумовленість.

 

Комунікативна компетентність – це здатність дитини до спілкування з однолітками і дорослими у різних формах конструктивної взаємодії; здатність підтримувати партнерські стосунки, заявляти про свої наміри і бажання, узгоджувати свої інтереси з іншими, домовлятися за потреби аргументовано відстоювати свою позицію.


Художньо-мовленнєва компетентність – здатність відтворювати художньо-естетичні враження від сприйняття літературних і фольклорних творів засобами різних видів художньо-мовленнєвої діяльності, що засвідчує ціннісне ставлення дитини до художнього слова як культурного явища, друкованої чи електронної книжки, достатній для художньої комунікації рівень літературної обізнаності.

Дитина в світі мистецтва

Мистецько-творча компетентність – здатність дитини практично реалізувати свій художньо- естетичний потенціал для отримання бажаного результату творчої діяльності на основі розвинених емоцій та почуттів до видів мистецтва, елементарно застосовувати мистецькі навички в життєвих ситуаціях під час освітньої та самостійної діяльності.

Гра дитини

Ігрова компетентність – це здатність дитини до вільної, емоційно насиченої, спонтанної активності з власної ініціативи, в якій реалізується можливість застосування наявних і освоєння нових знань та особистісного розвитку через прагнення дитини до участі в житті дорослих шляхом реалізації інтересів в ігрових та рольових діях в узагальненій формі.

Дитина в

сенсорно-пізнавальному просторі

Предметно-практична, технологічна компетентність – здатність дитини реалізувати творчі задуми з перетворення об’єктів довкілля з використанням різних матеріалів, що спираються на обізнаність із засобами та предметно-практичними діями, з допомогою дорослого чи самостійно у процесі виконання конструктивних, технічно- творчих завдань, завдань з моделювання.


Сенсорно-пізнавальна, логіко-математична, дослідницька компе-тентність – це здатність дитини використовувати власну сенсорну систему в процесі логіко-математичної і дослідницької діяльності.

Реалізуючи вищезазначений зміст освітнього процесу, педагогічні працівники забезпечують досягнення очікуваних результатів навчання, визначених  у освітніх програмах, зазначених у розділі І.

 

Відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти у ЗДО №6 «Сонечко» визначено зміст і структуру освітнього процесу за інваріантною складовою. Інваріантна складова змісту дошкільної освіти сформована на державному рі вніі є обов’язковою. Інваріантну частину змісту освіти систематизовано відповідно до Базового компонента дошкільної освіти за вище названими освітніми напрямами. У закладі забезпечується неперервність змісту освітніх напрямів, а також наступність дошкільної та початкової ланок. Виключення з інваріантної частини будь-якої з освітніх ліній порушує цілісність розвитку дитини на рівні дошкільної освіти і наступність її в початковій школі.

 

Організація життєдіяльності дітей з урахуванням освітніх напрямів, що включені до інваріантної складової, дає змогу забезпечити належний рівеньсоціально-особистісного розвитку дітей раннього та дошкільного віку в структурі неперервної освіти.

 

Дотримання змісту, взаємозв’язку та логічної послідовності реалізації освітніх напрямів Базового компоненту забезпечується та відображається у блочно-тематичному плануванні освітнього процесу.

 

З метою підвищення якості освітнього процесу у 2025/2026 навчальному році в ЗДО використовуються інноваційні педагогічні технології, а саме:

Назва групи (вікова група)

Інноваційна технологія

Автор (и) технології

«Гномики»

(молодший дошкільний

Ігрова технологія навчання

А.Коваленко, Г.Селевко

«Метелики»
(середній дошкільний вік)

Використання творчої спадщини
В.Сухомлинського

 

«Сонечко»
(старший дошкільний вік)

Методика розвитку творчих здібностей на заняттях з малювання.

Шульга Л.

«Краплинка»
(різновікова група)

Формування математичної
компетентності дітей дошкільного віку

Зайцева Л.

Очікувані результати навчання здобувачів освіти

 

Очікуваними результатами освітнього процесу є набуття компетентностей, що визначені за усіма освітніми лініями Базового компонента та комплексними і парціальними програмами, за якими здійснюється освітній процес.

 

Набуття різних видів компетентностей дитиною дошкільного віку відбувається в різних видах діяльності (ігровій – провідній для дітей дошкільного віку); руховій; природничій; предметній; образотворчій; музичній; театральній; літературній; сенсорно-пізнавальній; мовленнєвій; трудовій і вимагає практичного засвоєння дитиною системи елементарних знань про себе та довкілля, моральних цінностей, уміння доречно застосовувати набуту інформацію. На кінець навчального року формується модель випускника кожної групи.

 

Рівень сформованості компетентностей різних вікових груп з’ясовується у процесі здійснення моніторингу рівня засвоєння програмового матеріалу дітьми дошкільного віку, отримання антропометричних даних та встановлення рівня нервово-психічного розвитку дітей раннього віку в процесі спостереження за життєдіяльністю дітей.

 

Для здійснення моніторингу якості освітнього процесу в ЗДО №6 «Сонечко» використовуються матеріали методичного посібника «Моніторинг досягнень дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти», третє видання, зі змінами, 2021 р., за загальною редакцією Шаповал Н.М.

 

Інструментарієм здійснення моніторингу є: таблиці визначення рівня досягнень дітей за освітніми напрямами у межах Базового компонента дошкільної освіти України, протоколи, картки та матеріали проведення педагогічної діагностики.

 

Оцінювання рівня знань дітей в ЗДО№6 «Сонечко» відбувається за критеріями, які позначаються рівнем:

  • високий - правильно відповідає на запитання;
  • достатній - відповідає на запитання невпевнено;
  • середній - потребує підказки дорослого;
  • початковий – не може самостійно відповісти на запитання, відповідає з допомогою дорослого.

 

За результатами здійснення моніторингових процедур педагоги планують корекційну діяльність з дітьми дошкільного віку, а також індивідуальну роботу. ЗДО №6 «Сонечко» здійснює планування методичної роботи також з урахуванням цих результатів.